De onweerstaanbare opkomst van gestructureerde producten [NL]

Source: https://www.allnews.ch/ | Salima Barragan | Date: 11 November 2021

In vier jaar tijd is het volume van nieuwe uitgiftes met 60% gestegen. Met Sylveline Besson van Indosuez WM.

De Zwitserse gestructureerde productenindustrie genereerde in 2020 een volume van 368 miljard Zwitserse frank en werd een van de grootste markten ter wereld. Over het algemeen op aandelen, valuta’s, tarieven of grondstoffen, zijn deze financiële instrumenten, die zijn onderverdeeld in twee componenten, de afgelopen twee decennia gedemocratiseerd. Van een markt gericht op de meest ervaren beleggers, zijn deze complexe producten transparanter en toegankelijker geworden dankzij de ontwikkeling van online platforms en de inspanningen van spelers in de industrie om ze populair te maken bij het publiek.

VAN EEN NICHEMARKT NAAR DEMOCRATISERING

Het was rond 1995 dat de jonge innovatieve gestructureerde productenindustrie van start ging. Bijna 13 jaar later verontrustte het daverende faillissement van Lehman Brothers, dat werd gevolgd door een lange wereldwijde kredietcrisis, de welvaart van deze nichemarkt, waardoor de industrie gedwongen werd zijn werking te herzien. Gestructureerde producten zijn toegankelijker en begrijpelijker geworden en zijn sinds 2014 de maturiteitsfase ingegaan. “De afname van de omvang van de inleg, een ruimere keuze aan onderliggende waarden en structuren die gediversifieerde terugbetalingsformules aanbieden, evenals de opkomst van gestructureerde producten met een groen label verklaren hun huidige succes”, merkt Sylveline Besson op, die de dubbele pet heeft van hoofd kapitaalmarkten bij Indosuez Wealth Management en lid van het managementcomité,  buy-side vertegenwoordiger van de Swiss Structured Products Association (SSPA).

Sinds 2016 verspreidt de SSPA, de Zwitserse overkoepelende vereniging, statistieken die de uitgiftevolumes van de 11 belangrijkste Zwitserse emittenten die lid zijn van de verenigingbijeen brengt. Van 227 miljard Zwitserse frank in dat eerste jaar naar 368 miljard in 2020, is het totale volume in vier jaar tijd met 60% gestegen. Maar in werkelijkheid is het universum verdeeld tussen de primaire markt (56%), die nieuwe effecten uitgeeft, en de secundaire markt (44%), waar tweedehandsproducten worden uitgewisseld. “Het is duidelijk dat waardecreatie voortkomt uit het genereren van ideeën en het bouwen van nieuwe producten,” zegt ze.

Maar het is niet alleen een stijgende markt. Aanvankelijk gereserveerd voor een kring van beleggers, is het ook populair geworden bij een bredere groep van individuen, gedemocratiseerd en verspreid in hun meest elementaire vorm door handelssites. Aan een exclusief Business to Business (B2B) bedrijfsmodel van investeringsbanken die producten structureren om ze aan particuliere banken te leveren, is Business to Consumer (B2C) toegevoegd, gekenmerkt door kleinere inleg en een groot aantal nieuwe spelers die op de trein zijn gesprongen. “De markt werd voorheen bezet door een paar grote banken, die de rol van emittent speelden, terwijl particuliere banken hun producten op de markt bracht voor een geïnformeerde klantenkring. Maar de periode na Lehman zorgde voor een nieuwe fase. Regelgevers hebben de normen van de informatieplicht verhoogd om beleggers te beschermen. Ze verplichten instellingen om de inhoud van de producten nauwkeurig aan te geven en de bijbehorende risico’s duidelijk uit te leggen.  Deze omgeving heeft de markt in staat gesteld om uit te breiden en de geboorte van fintechs met hun eigen platform te bevorderen,” vat ze samen. De verbetering van handelsplatformen voor individuen heeft dus de toegang tot vereenvoudigde en gestandaardiseerde producten gedemocratiseerd; zogenaamde “vanille producten” in financieel jargon. Maar private banken maakten al gebruik van de platforms van hun leveranciers, een waardevol hulpmiddel waarmee ze de aanbiedingen en prijzen van de belangrijkste emittenten kunnen vergelijken, omdat de keuze in het veld overvloedig en vooral zeer heterogeen is.

Om te navigeren door de marketingjungle van verschillende benamingen van de emittenten, heeft de SSPA in 2006 de Swiss Derivative Map uitgebracht, een nauwkeurig overzicht van de geselecteerde producten, om hun transparantie te vergroten. Maar de SSPA gaat het daar niet bij laten. “De vereniging heeft in 2020, met de Buy-Side (private banken) en de Sell-side (emittenten), een breed project uitgevoerd om productnamen te harmoniseren om het begrip van de soorten structuren te verfijnen, waardoor eindklanten een betere product vergelijkbaarheid kunnen bereiken,” voegt ze eraan toe.

prestaties OP de afspraak

De combinatie van bullish aandelenmarkten en lage rentetarieven heeft Yield Enhancement-producten voortgestuwd, in de optiek van diversificatie en prestaties. ” Omgekeerd converteerbare obligaties (reverse convertibles – producten die volatiliteit te gelde maken en coupons betalen aan de belegger) die de gezondheidscrisis zeer goed hebben doorstaan, hebben goede prestaties laten zien die bijdragen aan het groeiende succes van deze producten,” merkt ze op. En hun aantrekkingskracht zou in 2022 kunnen worden voortgezet in afwachting van de geleidelijke stijging van de rente en de heropleving van de inflatie die de aandelenmarkten onzekerder zou kunnen maken: “Omgekeerde converteerbare obligaties bieden veiligheidsbuffers die marktdalingen absorberen om meer zekerheid te bieden aan portefeuilles. Het lijdt geen twijfel dat er in 2022, ongeacht de marktomgeving, altijd een soort structuur zal zijn die het mogelijk maakt om ervan te profiteren.”

Opmerking van BELSIPA:
Door het Belgische moratorium van 2012 zijn er beperkingen met betrekking tot de beschikbaarheid van gestructureerde producten voor retailklanten in België.